Treść głównego artykułu

Abstrakt

Wykorzystywanie narzędzi SI w przemyśle filmowym powoduje konieczność dyskusji o ochronie dóbr niematerialnych aktorów w nowym kontekście. W rozwiązaniach krajowych i międzynarodowych brakuje spójnego modelu ochrony komercyjnego wykorzystania wspomnianych wartości. Optymalnym rozwiązaniem zdaje się być wprowadzenie w ramach umowy międzynarodowej, konstrukcji wzorowanej na the right of publicy z uwzględnieniem kontekstu SI.

Słowa kluczowe

wizerunek, right to publicity, komercjalizacja wizerunku, sztuczna inteligencja, deepfake visual likeness, right to publicity, deepfake artificial intelligence

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Bearman Taylor, „Intercepting Licensing Rights: Why College Athletes Need a Federal Right of Publicity” Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, nr 1 (2020): 85-116. https://scholarship.law.vanderbilt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1215&context=jetla
  2. Bogdanka Oskar, „Naruszenie wizerunku przy wykorzystaniu technologii deepfake – analiza prawna i praktyczna” Opolskie Studia Administracyjno-Prawne, nr 1 (2022): 11-32. doi: 10.25167/osap.4788.
  3. Buchalska Joanna, „Rozdział II. Dobra osobiste osób fizycznych”, [w:] Dobra osobiste i ich ochrona, red. Marta Romańska. §3 pkt 6. Warszawa: C. H. Beck, 2020. Legalis.
  4. Buchanan Catherine Louise, „A Comparative Analysis of Name and Likeness Rights in the United States and England” Golden Gate University Law Review, nr 2 (1988): 301- 370. http://digitalcommons.law.ggu.edu/ggulrev/vol18/iss2/3.
  5. Dudzińska Justyna, „Podstawa prawna przetwarzania wizerunku jako danych osobowych w kontekście udzielenia zezwolenia na jego rozpowszechnianie na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, [w:] Prawo publiczne i prywatne w obliczu nowych współczesnych wyzwań jurysprudencji, red. Łukasz B. Pilarz. 104-122. Lublin: TYGIEL, 2023.
  6. Fernandez Angelica, „Deep Fakes: Disentangling Terms in the Proposed EU Artificial Intelligence Act” UFITA. Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft, nr 2 (2021): 392-433. doi:10.5771/2568-9185-2021-2-386.
  7. Fraish, Kelsey. „Do Deepfakes Pose a Golden Opportunity? Considering Whether English Law Should Adopt California’s Publicity Right in the Age of the Deepfake” Journal of intellectual Property Law&Practice, nr 1 (2020): 40-48. https://doi.org/10.1093/jiplp/jpz139.
  8. Grant Emily, „The Right of Publicity: Recovering Stolen Identities under International Law” San Diego International Law Journal, nr 2 (2006): 559-598. http://id.loc.gov/authorities/names/n79122466.
  9. Greer Carol J., „International Personality Rights and Holographic Portrayals” Indiana International & Comparative Law Review, nr 2 (2007): 247-275. https://doi.org/10.18060/7909.0052.
  10. Grzeszak Teresa, „Reklama a ochrona dóbr osobistych” Przegląd Prawa Handlowego, nr 7 (2000): 7-13.
  11. Grzeszak Teresa, „Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji”, [w:] System prawa prywatnego, t. XIII, Prawo autorskie, red. Janusz Barta. 776-842. Warszawa: C. H. Beck, 2017.
  12. Laskowska-Litak Ewa, „Komentarz do art. 85”, [w:] Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, red. Ryszard Markiewicz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
  13. Niewęgłowski Adrain, Prawo autorskie. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
  14. Torres Eliana, „The Celebrity Behind the Brand International Protection of the Right of Publicity” The Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum, nr 1 (2016): 116-142. https://doi.org/10.58948/2329-9894.1051.
  15. Traple Elżbieta, „Dobra osobiste w reklamie”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 811-838. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
  16. Roberts Rebeca J., „You’re Only Mostly Dead: Protecting Your Digital Ghost from Unauthorized Resurrection” Federal Communications Law Journal, nr 2 (2022/2023): 273-296.http://www.fclj.org/wp-content/uploads/2023/02/75.2.5-Youre-Only-Mostly-Dead.pdf.
  17. Ślęzak Piotr, Ochrona prawa do wizerunku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 2009.
  18. Westerlund Mika, „The Emergence of Deepfake Technology: A Review” Technology Innovation Management Review, nr 11 (2019): 39-52. https://doi.org/10.22215/timreview/1282.
  19. Wieczorek Snadra, Maciej Kubiak, „Ryzyka i szanse wynikające z rozwoju nowych technologii w branży mediowej na przykładzie zjawiska deep fake – analiza prawna” Monitor Prawniczy, nr 21 (2019): 101-107 [dodatek].