-
Submitted
-
9 March 2024
-
Published
-
21-03-2025
Abstract
Food law does not address issues of custom and dignity in food advertising. These issues are regulated by the provisions of „general” advertising law. At the same time, good manners, customs, dignity, equality or non-discrimination are notions that are vague in meaning. The implication of this state of affairs was the emergence of two types of assessment of good morals in advertising: economic-functional and moral-ethical. Depending on the choice of one of them, the good manners and dignity clause takes on different dimensions. The purpose of the paper is to attempt to answer the question of whether it is possible to build a catalogue of criteria for the court to assess that there has been a violation of good manners or human dignity in food advertising. In other words, whether it is possible to draw a line between the market function of advertising and the associated freedom of expression and moral principles and fairness in business dealings. This issue is of key importance in determining the design rules for lawful food advertising.
References
- Barańska Marzena, Lucyna Szot, „Etyka w reklamie, a granice wolności wypowiedzi (kontekst samoregulacji)” Kultura – Media – Teologia, nr 48 (2021): 24-60. https://doi.org/10.21697/kmt.48.2.
View in Google Scholar
- Bargh, John A., Ezequiel Morsella, „The unconscious mind” Perspectives on Psychological Science, vol. 3, issue 1 (2008): 73-79. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2008.0006.
View in Google Scholar
- Batada, Ameena, Maia Dock Seitz, Margo G. Wootan, Mary Story, „Nine out of 10 food advertisements shown during Saturday morning children’s television programming are for foods high in fat, sodium, or added sugars, or low in nutrients” Journal of the American Dietetic Association, nr 108 (2008): 673-678. https://doi.org/10.1016/j.jada.2008.01.015.
View in Google Scholar
- Blicharz Rafał, Mikołaj Pietrzyk, „Kilka uwag o wartościach w prawie w ogóle”, [w:] Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. Andrzej Matan. 73-86. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
View in Google Scholar
- Dudzik Jarosław, Ryszard Skubisz, „Użycie znaku towarowego konkurenta w reklamie porównawczej w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej”, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe Wyzwania, red. Monika Namysłowska. 491-517. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
View in Google Scholar
- Dziedziak Wojciech, „Przyrodzona godność człowieka podstawą sprawiedliwości. Znaczenie oraz kilka racji uzasadniających” Prawo i Więź, nr 1 (2023): 13-31. https://doi.org/10.36128/priw.vi44.532.
View in Google Scholar
- Kępiński Jakub, „Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka”, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe Wyzwania, red. Monika Namysłowska. 188-213. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
View in Google Scholar
- Korzycka-Iwanow Małgorzata, Prawo żywnościowe. Zarys prawa polskiego i wspólnotowego. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
View in Google Scholar
- Korzycka Małgorzata, Paweł Wojciechowski, „Prawo żywnościowe jako nowa dziedzina prawa” Studia Iuridica Agraria, nr 14 (2016): 275-296. https://doi.org/10.15290/sia.2016.14.17.
View in Google Scholar
- Korzycka Małgorzata, Paweł Wojciechowski, System prawa żywnościowego. Warszawa: Wolters Kluwer, 2017.
View in Google Scholar
- Kozłowska Anna, „Reklama społeczna jako narzędzie kształtowania postaw społecznych w Polsce” Biuletyn IGS / Szkoła Główna Handlowa. Instytut Gospodarstwa Społecznego, nr 1-4 (2002/2005): 169-189.
View in Google Scholar
- Leśkiewicz Katarzyna, „Bezpieczeństwo żywnościowe i bezpieczeństwo żywności – aspekty prawne” Przegląd Prawa Rolnego, nr 1 (2012): 179-198.
View in Google Scholar
- Leśkiewicz Katarzyna, Prawo żywnościowe. Warszawa: C. H. Beck, 2020.
View in Google Scholar
- Łata Monika, „Adresat reklamy żywności: wybrane problemy prawne” Przegląd Prawa Rolnego, nr 1 (2020): 91-104. https://doi.org/10.14746/ppr.2020.26.1.6.
View in Google Scholar
- Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Komentarz, red. Marian Zdyb, Małgorzata Sieradzka. Warszawa: Wolters Kluwer, 2016.
View in Google Scholar
- Malarewicz Agnieszka, Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne. Warszawa: Lexis Nexis, 2009.
View in Google Scholar
- Meulen van der Bernd, „The Function of Food Law. On the objectives of food law, legitimate factors and interests taken into account” European Food and Feed Law Review, nr 2 (2010): 83-90.
View in Google Scholar
- Meulen van der Bernd, „The System of Food Law in The European Union” Deakin Law Review, nr 2 (2009): 305-339. https://doi.org/10.21153/dlr2009vol14no2art145.
View in Google Scholar
- Mikulska Jolanta, „Stereotypy i uprzedzenia jako determinanty jakości życia” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, z. 2 (1993): 145-156.
View in Google Scholar
- Mojak Jan, „Dobre obyczaje w polskim prawie kontraktowym” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, nr 2 (2016): 57-70. https://doi.org/10.17951/g.2016.63.2.57.
View in Google Scholar
- Mokrysz-Olszyńska Anna, „Rola kodeksów dobrych praktyk w ochronie konsumenta”, [w:] Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce i Unii Europejskiej (studia prawno-ekonomiczne), red. Cezary Banasiński. 263-282. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 2005.
View in Google Scholar
- Nowińska Ewa, „Z problematyki ochrony przed czynami nieuczciwej konkurencji i nieuczciwymi praktykami rynkowymi w zakresie reklamy”, [w:] Reklama. Aspekty prawne, red. Monika Namysłowska. 71-88. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
View in Google Scholar
- Nowińska Ewa Michał du Vall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warszawa: Lexis Nexis, 2001.
View in Google Scholar
- Nowińska Ewa Michał du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. Warszawa: Lexis Nexis, 2013.
View in Google Scholar
- Okoń Zbigniew, „Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 623-730. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
View in Google Scholar
- Ozimek Irena, Julita Szlachciuk, Agnieszka Bobola, „Reklama żywności w kontekście regulacji prawnych i Kodeksu Etyki Reklamy” Handel Wewnętrzny, nr 4 (2017): 132-144.
View in Google Scholar
- Ożóg Michał, „Reklama radiowa i telewizyjna”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 233-462. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
View in Google Scholar
- Pieńkoś Jerzy, Słownik łacińsko-polski. Łacina w nauce i kulturze. Kraków: Wydawnictwo Prawnicze, 2001.
View in Google Scholar
- del Pino Almudena, Miguel Ángel Royo-Bordonada, „Ethical evaluation of a proposed statutary regulation of food advertising targeted at children in Spain” Public Health Ethics, nr 3 (2016): 312-327. https://doi.org/10.1093/phe/phw029.
View in Google Scholar
- Preussner-Zamorska Janina. „Problematyka funkcjonowania klauzul generalnych na tle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. Kwartalnik Prawa Publicznego, z. 4 (1998): 100-115.
View in Google Scholar
- Sixsmith Rebecca, Adrian Furnham, „A content analysis of British food advertisements aimed at children and adults” Health Promotion International, nr 1 (2010): 24-32. https://doi.org/10.1093/heapro/dap045.
View in Google Scholar
- Skibińska Małgorzata, Lidia Wiśniewska-Nogaj, „Problem uprzedmiotowienia w przekazach medialnych w kontekście wybranych aspektów psychospołecznego funkcjonowania młodych kobiet” Forum Oświatowe, nr 1 (2022): 23-40. https://doi.org/10.34862/fo.2022.2.
View in Google Scholar
- Szeleszczuk Damian, „Ochrona jednostek i grup przed dyskryminacją z powodów religijnych lub światopoglądowych w Kodeksie karnym z 1997 r.” Prawo i Więź, nr 2 (2020): 148-159. https://doi.org/10.36128/priw.vi32.56.
View in Google Scholar
- Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. red. Janusz Szwaja Warszawa: C. H. Beck, 2019.
View in Google Scholar
- Ślęzak Piotr, Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
View in Google Scholar
- Świątkowska Monika, Karol Krajewski, „Reklama społeczna jako narzędzie poprawy konkurencyjności w przypadku produkcji żywności naturalnej w Polsce” Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Roczniki Naukowe, z. 4 (2008): 433-437.
View in Google Scholar
- Vukmirovic Marija, „The effects of food advertising on food-related behaviours and perceptions in adults: A review” Food Research International, nr 75 (2015): 13-19. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2015.05.011.
View in Google Scholar
- Wakefield Jill, „BSE: a lesson in containment? Avoiding responsibility in the compensation action” European Law Review, nr 4 (2002): 426-444.
View in Google Scholar
- Wiszniewska Irena, Polskie prawo reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 1998.
View in Google Scholar
- Wiśniewska Paulina M., Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki poświęconej kobietom w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, 2014.
View in Google Scholar
- Wojciechowski Paweł, „Cele prawa żywnościowego” Studia Iuridica Agraria, nr 12 (2014): 45-64. https://doi.org/10.15290/sia.2014.12.04.
View in Google Scholar
- Wojciechowski Paweł, Model odpowiedzialności administracyjnej w prawie żywnościowym. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015.
View in Google Scholar
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. I, Art. 1-89. red. Andrzej Wróbel. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
View in Google Scholar
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. II, Art. 90-222. red. Andrzej Wróbel. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
View in Google Scholar
- Zalewski Adam, „Marketing farmaceutyczny w Polsce – badanie przekazów reklamowych leków, suplementów diety i wyrobów medycznych” Rozprawy Społeczne, nr 2 (2020): 107-125. https://doi.org/10.29316/rs/124415.
View in Google Scholar
- Żurawik Artur, „Dobre obyczaje a zwyczaje, zasady współżycia społecznego i dobra wiara – ujęcie teoretyczne” Kwartalnik Prawa Publicznego, nr 4 (2007): 197-213.
View in Google Scholar
Downloads
Download data is not yet available.